Dag Klackenberg gillar inte att biblioteket rekommenderar vissa återförsäljare.
FOTO Ola Kjelbye

Bibliotek styr kunder till nätbokhandeln

100831 | Sara Djurberg

19

nyheter: Stockholms stadsbibliotek länkar på sin webb till Bonnierägda prisjämförelsesajten Prispallen, där Bokus och den fysiska bokhandeln saknas. Biblioteket får nu kritik för att styra låntagarna till vissa återförsäljare.
– Kommunal klåfingrighet, anser Dag Klackenberg, Bokhandlareföreningens ordförande.

Om man söker efter en bok på Stadsbibliotekets webb får man inte bara information om vilka bibliotek som har boken inne, man kan dessutom klicka sig vidare till sajten Prispallen.se där man kan köpa boken i någon av nätbokhandlarna.


Men på Prispallen saknas flera återförsäljare, till exempel Bokus och de allra flesta fysiska boklådor. Dag Klackenberg, Bokhandlareföreningens ordförande, är kritisk:
– Det är klart att det är negativt för alla som inte är med och exponeras på sajten. Om jag som låntagare vill ha boken snabbt kanske det är bättre att gå till närmaste bokhandel än att köpa den på nätet. Varför ska bibliotek överhuvudtaget rekommendera försäljningskanaler? Jag kallar det kommunal klåfingrighet.

 

Även Mats Fagerström, affärsområdeschef för Bokus inom KF Media, ifrågasätter länkningen:
– Det är väldigt konstigt. Jag är överhuvudtaget kritisk till Prispallen. Det är svårt för sajten att kalla sig oberoende när man har en ägare, Bonnierförlagen, som också äger en internetbokhandel. Ur ett kundperspektiv är det viktigt att få rätt information.


Bokus gick ur samarbetet med Prispallen i somras, efter att Mats Fagerström kritiserat sajten för att ha felaktiga prisuppgifter och sakna böcker från Bokus.
– Det fanns för många frågetecken för att vi skulle vilja vara med, till exempel verkade det som om Adlibris fick snabb tillgång till priserna på vår sajt och Adlibris hamnade alltid överst i prisjämförelsen, säger Mats Fagerström.

 

Beslutet att 2005 införa en köplänk på Stadsbibliotekets webbsida föregicks av långa diskussioner, enligt Martin Hafström, enhetschef på Stockholms stadsbibliotek.
– En del ville att vi skulle länka direkt till vår upphandlade leverantör, som då var Adlibris. Att länka till Prispallen sågs som ett kompromissalternativ.

 

Vad tycker du om det?
– Det har ändå ett syfte: du kan köpa boken snabbt om det är kö på den. Men jag förstår samtidigt dem som protesterar. Sedan 2005 har Bonnierförlagens dominans ökat och det är bra att frågan tas upp, säger Martin Hafström.

Ska bibliotek överhuvudtaget råda låntagarna var de ska köpa böcker?
– Vi samarbetar rätt slumpmässigt med både stora och små förlag i våra läsfrämjandeprojekt och då kan man köpa böcker direkt på plats i biblioteket. Men att ensidigt gynna någon särskild aktör är tveksamt, då får man pröva det i så fall, kan jag tycka, säger Martin Hafström.

 

Adlibris och Stadsbiblioteket:

  • Adlibris är Stadsbibliotekets största leverantör av böcker.
  • Nätbokhandeln sköter även urvalet av bibliotekets så kallade profilköp, som innebär 55 procent av de skönlitterära inköpen.

Läs även Bibliotek låter Adlibris styra urvalet av böcker

 

 

Almapriset till Shaun Tan

110329 | Johanna Westlund

7

nyheter: Årets Alma-pris (Astrid Lindgren Memorial Award) tilldelas i år den australiske illustratören och författaren Shaun Tan.
Det tillkännagavs på Kulturcentrumet Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby på tisdagseftermiddagen.

 

Appar i fokus i Bologna

110329 | Johanna Westlund

4

nyheter: Årets Bolognamässa präglas av en stark köplust och positiv stämning. Det rapporterar Bookseller, från en mässa som i år för första gången hade en Tools of Change digital-konferens.

Ledare (barn & ung) Tvång eller fritt val?

110325 | Karin Alexandersson

1

nyheter: Bland mina vänner och bekanta ger det prestige att barnen gillar böcker. Man vill att barnen ska läsa och man gillar att skryta med det. Man berättar gärna hur Anton redan har läst alla Harry Potter-böckerna och hur Olivia slukade Twilight-serien. Att ens unge inte kan sova om inte tv:n står på är inte lika kul att prata om som att barnet inte vill sluta läsa på kvällarna. Men det händer att jag får frågan: Hur får man barnen att gilla att läsa?

Litteraturutredningen Starkt fokus på ökat läsande

110324 | Sara Djurberg

4

nyheter: Före detta riksbibliotekarien Tomas Lidman blir ordförande i den statliga litteraturutredningen, vars direktiv presenterades på torsdagen. Utredningens fokus ligger på att öka läsandet bland unga och att främja ett brett utbud av kvalitetslitteratur. Men för varje förslag som utredningen kommer med och som kostar pengar måste de föreslå en finansiering.

Pocketgrossisten tar över Åhléns bokavdelning

110324 | Lasse Winkler

11

nyheter: Pocketgrossisten tar över bokhanteringen för Åhléns samtliga 76 varuhus från första september. Det är en affär som i ett slag ökar företagets omsättning med runt 75 procent. Ingen av de inblandade vill nämna exakt hur stor omsättning det handlar om.

Domstol underkänner Googleavtal

110323 | Sara Djurberg

24

nyheter: En domare i New York har avslagit det omdiskuterade Googleavtalet, som skulle ge Google rätt att digitalisera miljontals böcker. I ett dokument som lämnades in på tisdagen skriver domaren Denny Chin att Googles bokavtal varken är ”rättvist, adekvat eller rimligt”.

Månpocket och Bonnier Pocket satsar på miljövänlig pocket

110322 | Lars Schmidt

5

nyheter: Månpocket och Bonnier Pocket går över till att trycka samtliga sina böcker på FSC-märkt papper. Samtidigt klimatkompenserar man produktionen och stödjer Världsnaturfonden.

Salon du Livre 2011 Hallå där, Johanna Daehli!

110321 | Sara Djurberg

3

nyheter: … förläggare på Sekwa som är på bokmässan med kollegan Helen Enqvist.

Salon du Livre 2011: Svenska författare gör succé i Paris

110321 | Sara Djurberg

6

nyheter: De svenska framgångarna i Frankrike sträcker sig från deckargiganter till författare som Sara Stridsberg, Jonas Hassen Khemiri och Carl-Johan Vallgren. Det märktes på Salon du Livre där Henning Mankell drog jättepublik på stora scenen och författare som ges ut för första gången på svenska får stort utrymme i fransk press.

Salon du Livre 2011: Backlist viktigast i Norden-paviljongen

110321 | Alberte Bremberg

4

nyheter: Mässbesökarna trängs i den nordiska paviljongens bokhandel. Bokhandeln Gibert & Joseph, som sköter försäljningen, är nöjd med försäljningen – även om det nordiska temat inte dragit lika många kunder som toppåret då Israel var mässans fokus.

Ur nya numret av Svensk Bokhandel Boklådor föreslås liera sig med Bokus

110318 | Lasse Winkler

3

nyheter: Svenska bokhandlare bör bygga en digital plattform i egen regi. Detta enligt en utredning som stiftelsen Boken i Sverige låtit göra. Men utredningen innehåller en rad brister och saknar en internationell utblick.

Blir kommunikationschef för socialdemokraterna Hallå där, Nina Wadensjö!

110317 | Lasse Winkler

5

nyheter: Förlagschef på Alfabeta, som lämnar förlagsvärlden för att bli kommunikationschef för socialdemokraterna.

Salon du livre 2011 Fler svenska förläggare och agenter på fransk mässa

110316 | Alberte Bremberg

4

nyheter: Norden är fokusområde på Frankrikes största bokmässa som öppnar dörrarna i Paris till helgen.

Branschens framtid: Satsar på kunskap för lönsamhet

110311 | Sara Djurberg

1

nyheter: Att bli lönsam som bokhandlare handlar egentligen bara om två saker: kunskap och returer. Det menar bokhandlaren Åsa Kidelius.

Branschens framtid: ”Vi har alla skäl att samarbeta”

110311 | Sara Djurberg

2

nyheter: Effektivisering, prissättning – och samarbeten. Det är några av de viktigaste frågorna för branschen, menade talarna för de stora förlagsaktörerna Bonnierförlagen och KF Media.

Branschens framtid: ”Man måste byta åkstil”

110311 | Sara Djurberg

1

nyheter: Små och stora förlag måste samarbeta för att klara omvandlingen i branschen. Det var temat på seminariedagen "Jag älskar böcker" som gick av stapeln på ABF i Stockholm på fredagen.

Stora aktörer säljer mest på bantad rea

110304 | Johanna Westlund

nyheter: Akademibokhandeln ökade sin reaförsäljning rejält, nätboklådorna likaså. Bokia gick sämre, och varuhusen har krympt rean väsentligt. Det visar en sammanställning av första veckans rea.

Europeiska förlag anklagas för priskartell på e-böcker

110303 | Lars Schmidt

nyheter: Tjänstemän från EU:s konkurrensmyndighet gjorde i början av veckan ett tillslag mot en rad ledande europeiska förlag för att försöka säkra bevis om misstänkta prisöverenskommelser på e-böcker.


Random House väljer omstridd prismodell

110302 | Johanna Westlund

nyheter: Random House i USA anslöt sig på måndagen till agentmodellen: den omstridda prissättningsmodellen för e-böcker. Men det är en modell som just nu utreds av flera konkurrensmyndigheter, både i USA och Europa. Och den brittiska delen av Random House väljer att stå utanför.

Khaddafi storägare i förlagsjätte

110301 | Lars Schmidt

4

nyheter: Efter att brittiska myndigheter beslutat frysa Muammar Khaddafis tillgångar i landet undersöker nu Pearson hur man ska agera med en av sina största aktieägare.

KF Media: Fjolåret det bästa och värsta någonsin

110301 | Lasse Winkler

1

nyheter: 2010 var ett märkligt år för KF Media. Norstedts hade sitt starkaste år någonsin, Akademibokhandeln sitt värsta år någonsin och Bokus gick för första gången med vinst. Men totalt förlorade KF Media 107 miljoner kronor.

Rean 2011 Kedja vinnare på reans första dag

110224 | Johanna Westlund

nyheter: Akademibokhandeln ökade kraftigt sin försäljning under reans första dag: plus 20 procent. Däremot tappade Bokia nära tio procent.


Bland övriga boklådor var resultatet mer blandat, även om de flesta höll fjolårets ställningar.

Rean 2011 Fler förhandsorder för nätbokhandeln

nyheter: För nätboklådorna innebar årets reastart en försäljningsökning jämfört med fjolåret. Hos både Bokus och Adlibris ökade förhandsbeställningarna med cirka tio procent.

Rean 2011 Rusning till flaggskeppsbutik – i övrigt lugn reastart

nyheter: Flera boklådor i Stockholm öppnade i ottan när bokrean drog igång i morse. På Akademibokhandeln City var det rusning, men i flera butiker blev reastarten stillsam.

Rean 2011 Pyjamasparty lockade premiärkunderna

110223 | Lars Schmidt

nyheter: Nattöppet, pyjamasparty och 20 procent extra rabatt på reapriserna lockade kunder till Akademibokhandeln i Nordstan i Göteborg i natt.


Väderkvarnskämpar

Väderkvarnar står sig inte säkra, och det är ju inte så många kvar, annat än som minne från svunna tider. Så dagens kämpar borde få ett nytt namn, lite mer färgat av hopp, för ALLAS skull. Cervantes har fått damm, kanske mjöldamm över sig.

Stieg Lennart Larsson VB | 10-09-11 | Anmäl kommentar

P.s till "Jo riktig Bokhandlare"

faktum är att "Mord under Tjörn Runt " är så "dålig:))" att den ligger på en sjätte plats som mest utlånade e-bok på bibliotekens topplista, men dessvärre är detta inte något som gagnar bokhandlare.Ds.

Ramona Fransson Författare/förläggare anomaR Förlag | 10-09-10 | Anmäl kommentar

McDonalds bästa restaurangen

Hej, "Jo riktig bokhandlare". Ja, du har rätt smaken är som baken. Satt och signerade böcker (var är ointressant i sammanhanget) och lyssnade på två damer, den ena var överförtjust i "Hypnotisören" den andra tyckte det boken var skräp. Så ser det ut i bokvärlden, vad en recensent tycker är just en persons tyckande. Jag är i vilket fall som helst överöst med beröm och kritik, gillar båda, för av det ena sträcker jag på mig och av det andra kan lära mig något, om det är konstruktiv kritik. Som författare är jag aldrig fullärd, utan alltid under utbildning. Med böcker är det som med McDonalds, det finns god och billig mat och dyr och kass mat, eller tvärtom. Ha de gott!

Ramona Fransson/författare/förläggare anomaR Förlag | 10-09-10 | Anmäl kommentar

Ramona

Älskar ditt argument. McDonalds finns i varje land på hela jorden (i stort sett)! Då måste det vara världens bästa restaurang!! :-) Det är bra att du har självförtroende och visst. jag har inte läst alla dina böcker, men "Mord under Tjörn Runt" var nog bland det bedrövligaste jag plågat mig igenom. Smaken är ju dock som baken, men jag har många kollegor som har samma uppfattning. Lycka till ändå! :-)

Jo, riktig Bokhandlare | 10-09-10 | Anmäl kommentar

väderkvarnar och ordbajseri

Synd att en fristående bokhandlare inte analyserat det läge han befinner sig i. Kanske går det så bra att han inte märkt kunderna som helst vill ha böckerna till bästa nätpris, eller till och med under det. Väderkvarnskämpe, ja det är bara att formulera sig, och stå för den verklighet som vi tycker råder.och..om vi inte får beskriva den, eller att den känns obehaglig, så kan man som strutsen låtsas om att inte faran finns, men det mesta är verkligt även om vi inte vill se det . ..och den fristående bokhandelns framtid är i högsta grad hotad. Säg, varför ska inte likvärdiga villkor gälla vid likvärdiga transaktioner..eller vet ni inte hur det verkligen ligger till... Ok, jag var lite hård mot Kjell E, men jag är ledsen, han tycks inte förstå, eller än mindre vilja fatta att det är inte bara utgivaren av böcker som behövs i bokens nätverk, och likväl som han inte kan leva av luft allena, så kan inte bokhandeln det heller...att han inte förstått prisättningsproblematiken med näthandeln, där det INTE är boken som ännu betalar sig , utan investerarnas plånböcker. eller en tilltvingad exklusiv ensidig rabatt hos förlagen som ingen har kunnat undgå att läsa om i debatten....Hur många fristående boklådor kommer att klara sig under tiden,?och hur många kommuner har hunnit bli av med sin sista bokhandel. innan de har förstått vad det innebär? Ok, ni går med på en orättfärdigt åsidosättande av bokhandelns lika rätt till samma pris vid likvärdiga transaktioner, men det gör inte konkurrenslagen, om det nu fanns någon som stod upp för den. Du kan läsa lagen på nätet. Paragraf nr 6, handel mellan företag. . Åsikter ock okunskap som den Kjell visar prov på är ser jag som en olycklig för branschen,och klart att han är nöjd med återförsäljare som inte lägger på någon avans alls, men helst ska de de som Lycknis också gärna betala lite själva imellan. Tills de blivit så stora att du som förläggare blivit beroende, då får du se vem som bestämmer dina priser, eller vill förläggarna som nu att den fristående fysiska bokhandeln ska driva in mellanskillnaden som det nu verkar bli med högre F-priser framöver som bara den svagare bokhandeln ska betala. Fy vilket tänk, att tänka knappt längre att det inte når ut förbi de grå cellerna... Jag står för det och är ledsen för att insikterna inte når djupare. Ordbajseri eller beskrivning av det rådande är bättre än tystnaden som har konserverat en dinousariebransch tills nu press och andra börjar uppmärksamma att något håller på att hända, men ok, vill ni vara dagens trälar så ska inte jag hindra. och stänger du hellre butiken för att du inte tagit vara på dina intressen, eller förstått dem, kanske för tungt att ta in Kanske säljer du böcker från samma hyllor där den trängs med korv och konservburkar, eller något annat som bär upp gungan som stannat. Eller snart gjort det.Vänta overksam så får du se vad framtiden annars har åt dig.Ledsen att inte lyckats nå in med budskapen.

Stig Lennart Larsson VB | 10-09-09 | Anmäl kommentar

Ramonas böcker är mycket bra!

Ramonas (mina) böcker är jättebra, så bra att de säljs inte bara i hela Sverige, utan till Danmark, Finland och Schweiz, så bra är de. Dessutom tror jag inte att du som hade signaturen "Bokhandlare" är just bokhandlare. Snarare en avundsjuk och feg person, men å andra sidan får sådana som du också finnas. Och det gillar jag! För då får jag hoppa på Dig i vilken form jag vill, och jag gör det helst i mitt eget namn. För när jag tycker något står jag mer än gärna för det!

Ramona Fransson/ stolt författare och förläggare | 10-09-09 | Anmäl kommentar

ordbajseri

Vilket jäkla ordbajseri det blev! Inte konstigt att även Kjell E. Eriksson tröttnade...

Fristående bokhandlare | 10-09-08 | Anmäl kommentar

anomaR

Problemet med Ramonas böcker är nog snarare att de är riktigt, riktigt dåliga.... Sorry..

Bokhandlare | 10-09-08 | Anmäl kommentar

F-priset gäller bara den fysiska bokhandeln

Med de maktmedel de större förfogar över, och det maktspråk de talar så finns inget F-pris längre, bara för dig som bokhandlare som inte ensam har så mycket att säga till om. Någon skjysst outtalad branschsämja som fanns en gång i tiden, men som egentligen gick i graven redan med Bonniers bokklubbar på 60-talet, men ändå fanns kvar i känslan, finns inte längre. Egentligen råder det ett krigstillstånd, så varför inte erkänna förändringen, och ta till de vapen som finns. I samlad trupp uppvakta konkurrensverket och tvinga dem till att förstå att:Kultur kan inte bara mätas i kronor, utan också i det utrymme det har hos oss, i tidningars bilagor m.m. betydligt större än de kronor boken omvandlar. Låt tanken gro, fröet är levande, tänk på vad vi har att vinna. Titta på USA, där fick förlagen ordentligt på moppen, betala miljarder till bokhandeln. Tyvärr har vi inte en motsvarande tuff konkurrenslagstiftning, kanske hälften av den skulle räcka. Som det är nu, är det du och jag och din kund som får betala de högre F-priset, för att de fega förlagen gått Lucidor till mötes.

Stig Lennart Larsson VB | 10-09-08 | Anmäl kommentar

Kampen om läsare är alltid på första plats!

Jag driver anomaR Förlag på Tjörn, ett försvinnande litet och stort förlag på samma gång. Att stånga sig in i bokhandlarnas butiker är inte enkelt, men vi har lyckats på många sätt. Eftersom jag också är författare är jag också medveten om villkoren som ställs på att få en bok utgiven och naturligtvis även arbetet bakom kulisserna. Alllt handlar till syvendes och sist om pengarna, för ingen människa kan betala sina räkningar med "böcker". Och det finns ett begränsat antal läsare i vårt avlånga land och förändringarnas vind har bara börjat, än så länge är det en bris men snart kommer det bli orkan. Tiden förändras och vi med den oavset om vi vill eller inte. Naturligtvis kommer inte pappersboken att dö, men utbudet av titlar kommer minska. Kostnaden för varje manus till bok är svettig och det är inte bara en gång jag hört orden: Vi kan inte ta in boken centralt, det du skriver om är lokalt! Javisst är mina deckare "lokala" som handlar om Göteborg och bohuslän. Och det är inte Camilla Läckbergs deckare, lokala? Nej, det handlar om att få utrymme i radio, TV och press och att bli KÄND, för då säljer böckerna som smör, inte för att de kanske är bra men för att författaren är kändis. Där är vi idag. Författaren och boken är en sammanvävd produkt! Gilla läget, som Tomas Ledin sjöng.

Ramona Fransson anomaR Förlag Tjörn | 10-09-08 | Anmäl kommentar

Näthandelns bluff

..så detta måste sägas också. Alla vet vi väl om Bokus bokföringsbluff, att ett halvår innan bokslut försöka mörka förlusterna. ..och Adlibris, visar lite vinst, mycket fjuttig sådan på en sån omsättning, många investerare skulle dra direkt om de dessutom visste hur vinsten kommer till. Kolla Adlibris priser på Bonnierägda förlags böcker under ett år. exempel den stora boken om Ingmar Bergman, de sålde den under F-pris, hur ska vi andra kunna det, och det är inte för inte för näthandelns överlevnad de kräver fördelar vid liknande transaktioner (Vilket strider mot konkurrenslagen) för att ändå försöka ha en lönsamhet med för lågt pris. I stort och på sikt är det inte ens kundvänligt, inte med lite historiska kunskaper om vad det ALLTID lett till. Ensam på täppan bestämmer priset. Ja, nu fick jag det sagt, men står inte detta klart för var och en som till och med är i branschen, vem därute ska förstå.

Stig Lennart larsson VB | 10-09-07 | Anmäl kommentar

till en dinosaurie från en annan som..

inte tänker dö ut på grund av nedslag som är onaturlig, och inte en orsak av naturlig förändring som du tycks tro, så är det inte. Med lika konkurrens, och om våra konkurrenslagar skulle fungera som de borde skulle vi INTE behöva följa med i en förändring där bokhandeln fysiskt inte skulle kunna stå sig mycket väl. Klart att det är dyrare att ha en bok fysiskt, men finns inte boken ute så, så är den död. Syns du inte så finns du inte, så enkelt är det, och efterfrågan minskar både här och på nätet. Ingen surfar på en bestämd sajt, vare sig på Bokus eller Adlibris, man söker en bestämd bok, men vet man inte att det finns, så söks den inte. Länge levde Adlibris och Bokus på att kunder gick ut ock tittade på böckerna i bokhandeln, sen gick de hem och beställde dem över nätet. Vare sig Bokus eller Adlibris är någon nämnvärt lönsam affär,(jag skulle inte investera ett nickel i företagen)Måttet för oss blev rågad när kunder klagade på det minskade sortimentet för att sen kunna beställa över nätet.Det är inte den fysiska bokhandelns fel att en bok måste ha ett bärbart pris, och att de stora KF-Akademien, samt Bonnier Adlibris kört över sina egna ambassadörer för boken, dvs bokhandeln, det kommer att stå dem dyrt. Jag har sagt det, i avsaknad av IQ, går dumsnuten härskargång. ..sen finns det inget kvar. Var är IQun i allt det här, jo att tänka på kunden, tänka på författaren, tänka på det lilla land vi är med en tradition av stora författare som har fått komma till tals tack vare en politik av mer långsiktigt tänkande där inte allt handlar om omedelbar vinsthemtagning utan fakiiskt en större framöver. Vad kommer sig rädslan hos förlagen idag som gått med på ett konkurrensvidrigt åsidosättande av den fysiska bokhandeln, i tron på att den digitala ska ersätta den (vi står inte inför en strukturförvandling, bara orättfärdig prissättning, och jag lovar, nätet har ingen chans, på lika villkor och eget krav på minimal lönsamhet. det har gått troll i det här att vara billigast, men vem ska betala det, KFs medlemmar, Bonniers sjunkande aktievärde, eller kraftbolaget som står bakom Lycknis, ska de höja elpriset?). Det kommer aldrig att ske, den digitala dör med den fysiska, det visar trenden, och inte bara det, en normal IQ räcker, men den tycks saknas därute i branschen.

Stig Lennart larsson VB | 10-09-07 | Anmäl kommentar

Dinosaurier av skilda slag

Stig Lennart Larsson skriver att jag "regerar och störtar branschen". Jag är en hobbyförläggare med 4-5 fem titlar per år. Jag regerar inte utanför min egen domän, och har inget intresse av att störta något eller någon vare sig hit eller dit. Däremot har jag varit i bokbranschen eller dess omgivningar sedan början av 1970-talet, och det är inte rocket science att räkna ut vartåt det hela barkar, inte heller att det inte är enbart negativt. Som vanligt är det bättre att analysera utvecklingen och strategiskt anpassa sig. De bästa bitarna av gamla system tenderar att överleva när nya system tar över. Efter att ha läst Larssons inlägg måste jag be att få återkalla min självutnämning till dinosaurie, för mot denne väderkvarnskämpe har jag inget att sätta upp.

Kjell E. Eriksson, Bokbox Förlag | 10-09-07 | Anmäl kommentar

Statens stöd till bokhandeln

Det räcker att följa den lag som är skriven, men som konkurrensverket inte anser värt att ta i. Korrumperade? Jag låter dig ha en egen uppfattning, men bli inte förvånad över vad du kommer att upptäcka vad SVERIGE är, OCH INTE ÄR. Vi är ganska lurade till mans och kvinns, vi trodde på något, nu vet vi. ..och åter, varför har boken backat i fysiska 9%, samt kr. i fast värde förra året? Jo, på grund av att boken inte längre finns fysiskt, på grund av olönsamhet på hyllan, den betalar sig inte, och därmed inte heller den smalare litteraturen. Är det detta vi vill ha, inte nog med den dåliga klassiska utgivningen (ok, här finns bokbörsen där vi har 1000 tals böcker) som man inte bara kan säga beror på efterfrågan som viker, man undviker minsta motståndets lag genom att se åt andra hållet. Internet har gjort det möjligt att till väldigt överkomliga priser t.o.m komma över första upplagor, söka på bredden. En miljon fyrahundraåttio tusen böcker finns där, och på Antikvariat.net, lika många, om inte fler. Osäkert hur många. Har vi kunden som främsta uppdragsgivare, eller bara kronor, som förlagen idag, genom avskaffandet av kunniga redakatörer, som hade en känsla för framtida författare. Jag brukar ta PO Enquist som exempel, som glatt oss i handeln de senaste 10 åren med augustpris och stor försäljning över disk. De första två böckerna han gav ut, nådde inte tillsammans över 500 exemplar. Ledsamt att vi nu och i framtiden, som det ser ut, inte får en sån författare av den kalibern igen. Ja, det är kört med civilekonomer som redaktörer. Kan ingen vakna upp från den mardröm vi alla nu delar, låt det bara vara en mardröm, och vi vaknar i en förståndigare värld där det ledande har en mätbar IQ. Kan vi hoppas på det, nja.

Stig Lennart Larsson VB | 10-09-07 | Anmäl kommentar

I avsaknad av IQ

Kommentar till kommentar till kommentar. Ibland känns det som om man ville lägga sig platt, benen uppåt och låtsas vara död. Låta dessa som ex. Kljell E. Postbox regera och störta branschen för att sedan med bättre vetande bygga upp den igen, UTAN sådana personer, som torde självbränna och bli en kladdig fläck.,,och allt vad som hör därtill. Du som ger ut böcker, eller, förstår du inte hur det ligger till. Det finns inga marginaler kvar, och INTE ENS Näthandeln,(ok, jag äger .se namnet) går med vinst. Bokus har trots nu erövrade fördelar vid lika transaktioner, vilket strider mot konkurrenslagens paragraf 6, i alla punkter, ändå förluster på ca 50-100 miljoner per år. det är bara att kolla boksluten. Jävligt bra att sälja för nästan 1 miljard, och gå 100 miljoner i förlust, och Adlibris.kolla vad Bonnierföretagen gynnar, också olagligt. Jag anmälde till Konkurrensverket, men de sa att branschen är för liten för deras ingripande, men de var snälla nog att hänvisa oss till marknadsdomstolen. Alltså lilla vi mot Bonniers och KF. Bra utgångsläge. Apropå Lycknis, undrar hur mycket pengar de har att spendera i en bransch de aldrig borde gått in i. Hur mycket back ska de gå, innan de slickar investerarens sår, binder om det så de inte förblöder. Apropå Dag Klackenbergs inlägg, en person med en mätbar IQ, och en kämpare i branschen sen Barna Hedenhös som valt bokhandel. all heder värd. Det här med att länka till sidor har en större motsvarighet i Liber förlags länkning till Bokus och Adlibris. Det står vÄLJ BOKHANDEL, och så finns det bara de två. Kolla! ..för övrigt vill jag påtala hur dessa tvås fördelar med 20% vid enstaka beställningar slår i konkurrensen. Vi har inhandlat ca 1200 exemplar totalt av en artikel, i omgångar om minst 50-600 ex per best.,Nu misstänker vi att MINDRE aktörer på denna ARTIKEL, dvs Bokus och Adlibris, har en höggre rabatt vid mindre antal, försäljningschefen erkände det indirekt, och min fråga: Hur ska konkurrens kunna fungera vid ojämlika villkor? Och när Konkurrensverket inte är intresserade. Vi bokhandlare måste gå ihop, OCH NU, sen är det försent, i alla fall om en obildad kulturminister,(obildad är jag säker på, låt henne göra högskoleprovet) får fortsätta som hon gör. Bokhandlare Stig Lennart Larsson VB

Stig Lennart Larsson | 10-09-06 | Anmäl kommentar

också en dinosaurie

Jag är också en dinosaurie, annars hade jag inte kämpat vidare med att både vara bokhandlare och också en fristående sådan! Men vi pratar nog inte samma språk - om jag inte har en bok inne, men kan beställa den åt en kund, är det då mindre värt än att kunden kan beställa den själv på nätet? Själv har jag genom åren beställt många, många både svenska och utländska böcker som inte finns i någon nätbokhandel alls - där ser jag heller inga begränsningar.För det är väl inte så att din definition av "begränsat sortiment" handlar om att så få boklådor har just dina förlags böcker i hyllorna? Det är så jag tolkar dig, och i så fall är vi nere på en riktigt låg nivå.

Fristående bokhandelare | 10-09-04 | Anmäl kommentar

The long tail

Till "Fristående bokhandlare": Mitt förlags böcker, eller mina förlags, jag driver också idrottsforum.orgs förlag, har på de senaste två åren beställts vid sammanlagt tio tillfällen (som regel ett exemplar varje gång, och specialbokhandeln Jure undantagen) till svenska fysiska bokhandlare. Med andra ord finns inte förlagets böcker på bokhandlares hyllor; alltså har de ett begränsat sortiment på hyllorna (detta är bara ett exempel, fler små fackboksförlag kan säkert fylla på). Detta säger också att folk som vill böcker ur "the long tail" inte eller bara undantagsvis vänder sig till den fysiska bokhandeln. Sådan är verkligheten; det kan man beklaga men det är nog bäst att lära sig leva med det. Personligen älskar jag att gå en i en riktig bokhandel, Hamrelius här i Malmö, till exempel, eller i engelska boklådor, och jag handlar också i dem. Men jag är en dinosaurie i det här sammanhanget; nya generationer bokköpare kommer sannolikhet i ökande utsträckning att köpa böcker online (jag är dessutom så mycket dinosaurie att jag tror att den fysiska boken kommer att överleva över e-bokens introduktion på marknaden.

Kjell E. Eriksson, Bokbox Förlag | 10-09-04 | Anmäl kommentar

Kommentar till kommentaren

Det är så tröttande, men än en gång blir jag rejält irriterad över samma gamla uttryck "Den fysiska bokhandeln har ett begränsat sortiment på hyllorna". Vilka boklådor har du jämfört? Och om nu inte boken finns i hyllan hos den fysiska boklådan -vad är det som säger att inte vi kan beställa hem en bok lika snabbt som du kan få den via nätbokhandeln? Och än en gång - vill du aldrig ha service och kunskap utan ser bara till priset? Med tanke på ditt förlags utgivning tycker jag din synpunkt verkar väldigt märklig.

Fristående bokhandlare | 10-09-03 | Anmäl kommentar

Priskonkurrens

Jag får säga att Bokus/Akademibokhandelns agerande i förhållande till Prispallen.se luktar dålig förlorare lång väg. Jag har inte gjort någon systematisk studie, men jag är har under det senast året kollat online-boklådornas prissättning åtskilliga gånger, både direkt på respektive hemsida och via Prispallen.se, och mönstret är entydigt, Bokus är allt från snäppet dyarare till oförklarligt mycket dyrare än Adlibris. (Men nu får båda rejält stryk av Lycknis/Kraft & Kultur.) I vilket fall, det vore naturligtvis bäst om prisjämförelser bedrevs av ett oberoende organ, typ den lösning som Bokrondellen.se representerar. Men Klackenberg är ute och cyklar, den fysiska bokhandeln är ju både mycket dyrare och har ett begränsat sortiment på hyllorna. Och hur skulle en prisjämförelse någonsin kunna inkludera den fysiska bokhandeln?

Kjell E. Eriksson, Bokbox Förlag | 10-09-03 | Anmäl kommentar

kommentarer
För tillfället kan du inte skriva någon ny kommentar eftersom att vi flyttar vår databas till en ny server. Arbetet sker under helgen och kommer att vara klart på måndag morgon. Välkommen att skriva din kommentar då!
Datum: 2010-09-11 | Tid: 21:05
Väderkvarnskämpar
Väderkvarnar står sig inte säkra, och det är ju inte så många kvar, annat än som minne från svunna tider. Så dagens kämpar borde få ett nytt namn, lite mer färgat av hopp, för ALLAS skull. Cervantes har fått damm, kanske mjöldamm över sig.
Stieg Lennart Larsson VB
Datum: 2010-09-10 | Tid: 17:11
P.s till "Jo riktig Bokhandlare"
faktum är att "Mord under Tjörn Runt " är så "dålig:))" att den ligger på en sjätte plats som mest utlånade e-bok på bibliotekens topplista, men dessvärre är detta inte något som gagnar bokhandlare.Ds.
Ramona Fransson Författare/förläggare anomaR Förlag
Datum: 2010-09-10 | Tid: 15:50
McDonalds bästa restaurangen
Hej, "Jo riktig bokhandlare". Ja, du har rätt smaken är som baken. Satt och signerade böcker (var är ointressant i sammanhanget) och lyssnade på två damer, den ena var överförtjust i "Hypnotisören" den andra tyckte det boken var skräp. Så ser det ut i bokvärlden, vad en recensent tycker är just en persons tyckande. Jag är i vilket fall som helst överöst med beröm och kritik, gillar båda, för av det ena sträcker jag på mig och av det andra kan lära mig något, om det är konstruktiv kritik. Som författare är jag aldrig fullärd, utan alltid under utbildning. Med böcker är det som med McDonalds, det finns god och billig mat och dyr och kass mat, eller tvärtom. Ha de gott!
Ramona Fransson/författare/förläggare anomaR Förlag
Datum: 2010-09-10 | Tid: 12:02
Ramona
Älskar ditt argument. McDonalds finns i varje land på hela jorden (i stort sett)! Då måste det vara världens bästa restaurang!! :-) Det är bra att du har självförtroende och visst. jag har inte läst alla dina böcker, men "Mord under Tjörn Runt" var nog bland det bedrövligaste jag plågat mig igenom. Smaken är ju dock som baken, men jag har många kollegor som har samma uppfattning. Lycka till ändå! :-)
Jo, riktig Bokhandlare
Datum: 2010-09-09 | Tid: 19:21
väderkvarnar och ordbajseri
Synd att en fristående bokhandlare inte analyserat det läge han befinner sig i. Kanske går det så bra att han inte märkt kunderna som helst vill ha böckerna till bästa nätpris, eller till och med under det. Väderkvarnskämpe, ja det är bara att formulera sig, och stå för den verklighet som vi tycker råder.och..om vi inte får beskriva den, eller att den känns obehaglig, så kan man som strutsen låtsas om att inte faran finns, men det mesta är verkligt även om vi inte vill se det . ..och den fristående bokhandelns framtid är i högsta grad hotad. Säg, varför ska inte likvärdiga villkor gälla vid likvärdiga transaktioner..eller vet ni inte hur det verkligen ligger till... Ok, jag var lite hård mot Kjell E, men jag är ledsen, han tycks inte förstå, eller än mindre vilja fatta att det är inte bara utgivaren av böcker som behövs i bokens nätverk, och likväl som han inte kan leva av luft allena, så kan inte bokhandeln det heller...att han inte förstått prisättningsproblematiken med näthandeln, där det INTE är boken som ännu betalar sig , utan investerarnas plånböcker. eller en tilltvingad exklusiv ensidig rabatt hos förlagen som ingen har kunnat undgå att läsa om i debatten....Hur många fristående boklådor kommer att klara sig under tiden,?och hur många kommuner har hunnit bli av med sin sista bokhandel. innan de har förstått vad det innebär? Ok, ni går med på en orättfärdigt åsidosättande av bokhandelns lika rätt till samma pris vid likvärdiga transaktioner, men det gör inte konkurrenslagen, om det nu fanns någon som stod upp för den. Du kan läsa lagen på nätet. Paragraf nr 6, handel mellan företag. . Åsikter ock okunskap som den Kjell visar prov på är ser jag som en olycklig för branschen,och klart att han är nöjd med återförsäljare som inte lägger på någon avans alls, men helst ska de de som Lycknis också gärna betala lite själva imellan. Tills de blivit så stora att du som förläggare blivit beroende, då får du se vem som bestämmer dina priser, eller vill förläggarna som nu att den fristående fysiska bokhandeln ska driva in mellanskillnaden som det nu verkar bli med högre F-priser framöver som bara den svagare bokhandeln ska betala. Fy vilket tänk, att tänka knappt längre att det inte når ut förbi de grå cellerna... Jag står för det och är ledsen för att insikterna inte når djupare. Ordbajseri eller beskrivning av det rådande är bättre än tystnaden som har konserverat en dinousariebransch tills nu press och andra börjar uppmärksamma att något håller på att hända, men ok, vill ni vara dagens trälar så ska inte jag hindra. och stänger du hellre butiken för att du inte tagit vara på dina intressen, eller förstått dem, kanske för tungt att ta in Kanske säljer du böcker från samma hyllor där den trängs med korv och konservburkar, eller något annat som bär upp gungan som stannat. Eller snart gjort det.Vänta overksam så får du se vad framtiden annars har åt dig.Ledsen att inte lyckats nå in med budskapen.
Stig Lennart Larsson VB
Datum: 2010-09-09 | Tid: 18:04
Ramonas böcker är mycket bra!
Ramonas (mina) böcker är jättebra, så bra att de säljs inte bara i hela Sverige, utan till Danmark, Finland och Schweiz, så bra är de. Dessutom tror jag inte att du som hade signaturen "Bokhandlare" är just bokhandlare. Snarare en avundsjuk och feg person, men å andra sidan får sådana som du också finnas. Och det gillar jag! För då får jag hoppa på Dig i vilken form jag vill, och jag gör det helst i mitt eget namn. För när jag tycker något står jag mer än gärna för det!
Ramona Fransson/ stolt författare och förläggare
Datum: 2010-09-08 | Tid: 21:51
ordbajseri
Vilket jäkla ordbajseri det blev! Inte konstigt att även Kjell E. Eriksson tröttnade...
Fristående bokhandlare
Datum: 2010-09-08 | Tid: 19:13
anomaR
Problemet med Ramonas böcker är nog snarare att de är riktigt, riktigt dåliga.... Sorry..
Bokhandlare
Datum: 2010-09-08 | Tid: 17:17
F-priset gäller bara den fysiska bokhandeln
Med de maktmedel de större förfogar över, och det maktspråk de talar så finns inget F-pris längre, bara för dig som bokhandlare som inte ensam har så mycket att säga till om. Någon skjysst outtalad branschsämja som fanns en gång i tiden, men som egentligen gick i graven redan med Bonniers bokklubbar på 60-talet, men ändå fanns kvar i känslan, finns inte längre. Egentligen råder det ett krigstillstånd, så varför inte erkänna förändringen, och ta till de vapen som finns. I samlad trupp uppvakta konkurrensverket och tvinga dem till att förstå att:Kultur kan inte bara mätas i kronor, utan också i det utrymme det har hos oss, i tidningars bilagor m.m. betydligt större än de kronor boken omvandlar. Låt tanken gro, fröet är levande, tänk på vad vi har att vinna. Titta på USA, där fick förlagen ordentligt på moppen, betala miljarder till bokhandeln. Tyvärr har vi inte en motsvarande tuff konkurrenslagstiftning, kanske hälften av den skulle räcka. Som det är nu, är det du och jag och din kund som får betala de högre F-priset, för att de fega förlagen gått Lucidor till mötes.
Stig Lennart Larsson VB
Datum: 2010-09-08 | Tid: 16:51
Kampen om läsare är alltid på första plats!
Jag driver anomaR Förlag på Tjörn, ett försvinnande litet och stort förlag på samma gång. Att stånga sig in i bokhandlarnas butiker är inte enkelt, men vi har lyckats på många sätt. Eftersom jag också är författare är jag också medveten om villkoren som ställs på att få en bok utgiven och naturligtvis även arbetet bakom kulisserna. Alllt handlar till syvendes och sist om pengarna, för ingen människa kan betala sina räkningar med "böcker". Och det finns ett begränsat antal läsare i vårt avlånga land och förändringarnas vind har bara börjat, än så länge är det en bris men snart kommer det bli orkan. Tiden förändras och vi med den oavset om vi vill eller inte. Naturligtvis kommer inte pappersboken att dö, men utbudet av titlar kommer minska. Kostnaden för varje manus till bok är svettig och det är inte bara en gång jag hört orden: Vi kan inte ta in boken centralt, det du skriver om är lokalt! Javisst är mina deckare "lokala" som handlar om Göteborg och bohuslän. Och det är inte Camilla Läckbergs deckare, lokala? Nej, det handlar om att få utrymme i radio, TV och press och att bli KÄND, för då säljer böckerna som smör, inte för att de kanske är bra men för att författaren är kändis. Där är vi idag. Författaren och boken är en sammanvävd produkt! Gilla läget, som Tomas Ledin sjöng.
Ramona Fransson anomaR Förlag Tjörn
Datum: 2010-09-07 | Tid: 23:59
Näthandelns bluff
..så detta måste sägas också. Alla vet vi väl om Bokus bokföringsbluff, att ett halvår innan bokslut försöka mörka förlusterna. ..och Adlibris, visar lite vinst, mycket fjuttig sådan på en sån omsättning, många investerare skulle dra direkt om de dessutom visste hur vinsten kommer till. Kolla Adlibris priser på Bonnierägda förlags böcker under ett år. exempel den stora boken om Ingmar Bergman, de sålde den under F-pris, hur ska vi andra kunna det, och det är inte för inte för näthandelns överlevnad de kräver fördelar vid liknande transaktioner (Vilket strider mot konkurrenslagen) för att ändå försöka ha en lönsamhet med för lågt pris. I stort och på sikt är det inte ens kundvänligt, inte med lite historiska kunskaper om vad det ALLTID lett till. Ensam på täppan bestämmer priset. Ja, nu fick jag det sagt, men står inte detta klart för var och en som till och med är i branschen, vem därute ska förstå.
Stig Lennart larsson VB
Datum: 2010-09-07 | Tid: 23:21
till en dinosaurie från en annan som..
inte tänker dö ut på grund av nedslag som är onaturlig, och inte en orsak av naturlig förändring som du tycks tro, så är det inte. Med lika konkurrens, och om våra konkurrenslagar skulle fungera som de borde skulle vi INTE behöva följa med i en förändring där bokhandeln fysiskt inte skulle kunna stå sig mycket väl. Klart att det är dyrare att ha en bok fysiskt, men finns inte boken ute så, så är den död. Syns du inte så finns du inte, så enkelt är det, och efterfrågan minskar både här och på nätet. Ingen surfar på en bestämd sajt, vare sig på Bokus eller Adlibris, man söker en bestämd bok, men vet man inte att det finns, så söks den inte. Länge levde Adlibris och Bokus på att kunder gick ut ock tittade på böckerna i bokhandeln, sen gick de hem och beställde dem över nätet. Vare sig Bokus eller Adlibris är någon nämnvärt lönsam affär,(jag skulle inte investera ett nickel i företagen)Måttet för oss blev rågad när kunder klagade på det minskade sortimentet för att sen kunna beställa över nätet.Det är inte den fysiska bokhandelns fel att en bok måste ha ett bärbart pris, och att de stora KF-Akademien, samt Bonnier Adlibris kört över sina egna ambassadörer för boken, dvs bokhandeln, det kommer att stå dem dyrt. Jag har sagt det, i avsaknad av IQ, går dumsnuten härskargång. ..sen finns det inget kvar. Var är IQun i allt det här, jo att tänka på kunden, tänka på författaren, tänka på det lilla land vi är med en tradition av stora författare som har fått komma till tals tack vare en politik av mer långsiktigt tänkande där inte allt handlar om omedelbar vinsthemtagning utan fakiiskt en större framöver. Vad kommer sig rädslan hos förlagen idag som gått med på ett konkurrensvidrigt åsidosättande av den fysiska bokhandeln, i tron på att den digitala ska ersätta den (vi står inte inför en strukturförvandling, bara orättfärdig prissättning, och jag lovar, nätet har ingen chans, på lika villkor och eget krav på minimal lönsamhet. det har gått troll i det här att vara billigast, men vem ska betala det, KFs medlemmar, Bonniers sjunkande aktievärde, eller kraftbolaget som står bakom Lycknis, ska de höja elpriset?). Det kommer aldrig att ske, den digitala dör med den fysiska, det visar trenden, och inte bara det, en normal IQ räcker, men den tycks saknas därute i branschen.
Stig Lennart larsson VB
Datum: 2010-09-07 | Tid: 21:22
Dinosaurier av skilda slag
Stig Lennart Larsson skriver att jag "regerar och störtar branschen". Jag är en hobbyförläggare med 4-5 fem titlar per år. Jag regerar inte utanför min egen domän, och har inget intresse av att störta något eller någon vare sig hit eller dit. Däremot har jag varit i bokbranschen eller dess omgivningar sedan början av 1970-talet, och det är inte rocket science att räkna ut vartåt det hela barkar, inte heller att det inte är enbart negativt. Som vanligt är det bättre att analysera utvecklingen och strategiskt anpassa sig. De bästa bitarna av gamla system tenderar att överleva när nya system tar över. Efter att ha läst Larssons inlägg måste jag be att få återkalla min självutnämning till dinosaurie, för mot denne väderkvarnskämpe har jag inget att sätta upp.
Kjell E. Eriksson, Bokbox Förlag
Datum: 2010-09-07 | Tid: 17:16
Statens stöd till bokhandeln
Det räcker att följa den lag som är skriven, men som konkurrensverket inte anser värt att ta i. Korrumperade? Jag låter dig ha en egen uppfattning, men bli inte förvånad över vad du kommer att upptäcka vad SVERIGE är, OCH INTE ÄR. Vi är ganska lurade till mans och kvinns, vi trodde på något, nu vet vi. ..och åter, varför har boken backat i fysiska 9%, samt kr. i fast värde förra året? Jo, på grund av att boken inte längre finns fysiskt, på grund av olönsamhet på hyllan, den betalar sig inte, och därmed inte heller den smalare litteraturen. Är det detta vi vill ha, inte nog med den dåliga klassiska utgivningen (ok, här finns bokbörsen där vi har 1000 tals böcker) som man inte bara kan säga beror på efterfrågan som viker, man undviker minsta motståndets lag genom att se åt andra hållet. Internet har gjort det möjligt att till väldigt överkomliga priser t.o.m komma över första upplagor, söka på bredden. En miljon fyrahundraåttio tusen böcker finns där, och på Antikvariat.net, lika många, om inte fler. Osäkert hur många. Har vi kunden som främsta uppdragsgivare, eller bara kronor, som förlagen idag, genom avskaffandet av kunniga redakatörer, som hade en känsla för framtida författare. Jag brukar ta PO Enquist som exempel, som glatt oss i handeln de senaste 10 åren med augustpris och stor försäljning över disk. De första två böckerna han gav ut, nådde inte tillsammans över 500 exemplar. Ledsamt att vi nu och i framtiden, som det ser ut, inte får en sån författare av den kalibern igen. Ja, det är kört med civilekonomer som redaktörer. Kan ingen vakna upp från den mardröm vi alla nu delar, låt det bara vara en mardröm, och vi vaknar i en förståndigare värld där det ledande har en mätbar IQ. Kan vi hoppas på det, nja.
Stig Lennart Larsson VB
Datum: 2010-09-06 | Tid: 15:24
I avsaknad av IQ
Kommentar till kommentar till kommentar. Ibland känns det som om man ville lägga sig platt, benen uppåt och låtsas vara död. Låta dessa som ex. Kljell E. Postbox regera och störta branschen för att sedan med bättre vetande bygga upp den igen, UTAN sådana personer, som torde självbränna och bli en kladdig fläck.,,och allt vad som hör därtill. Du som ger ut böcker, eller, förstår du inte hur det ligger till. Det finns inga marginaler kvar, och INTE ENS Näthandeln,(ok, jag äger .se namnet) går med vinst. Bokus har trots nu erövrade fördelar vid lika transaktioner, vilket strider mot konkurrenslagens paragraf 6, i alla punkter, ändå förluster på ca 50-100 miljoner per år. det är bara att kolla boksluten. Jävligt bra att sälja för nästan 1 miljard, och gå 100 miljoner i förlust, och Adlibris.kolla vad Bonnierföretagen gynnar, också olagligt. Jag anmälde till Konkurrensverket, men de sa att branschen är för liten för deras ingripande, men de var snälla nog att hänvisa oss till marknadsdomstolen. Alltså lilla vi mot Bonniers och KF. Bra utgångsläge. Apropå Lycknis, undrar hur mycket pengar de har att spendera i en bransch de aldrig borde gått in i. Hur mycket back ska de gå, innan de slickar investerarens sår, binder om det så de inte förblöder. Apropå Dag Klackenbergs inlägg, en person med en mätbar IQ, och en kämpare i branschen sen Barna Hedenhös som valt bokhandel. all heder värd. Det här med att länka till sidor har en större motsvarighet i Liber förlags länkning till Bokus och Adlibris. Det står vÄLJ BOKHANDEL, och så finns det bara de två. Kolla! ..för övrigt vill jag påtala hur dessa tvås fördelar med 20% vid enstaka beställningar slår i konkurrensen. Vi har inhandlat ca 1200 exemplar totalt av en artikel, i omgångar om minst 50-600 ex per best.,Nu misstänker vi att MINDRE aktörer på denna ARTIKEL, dvs Bokus och Adlibris, har en höggre rabatt vid mindre antal, försäljningschefen erkände det indirekt, och min fråga: Hur ska konkurrens kunna fungera vid ojämlika villkor? Och när Konkurrensverket inte är intresserade. Vi bokhandlare måste gå ihop, OCH NU, sen är det försent, i alla fall om en obildad kulturminister,(obildad är jag säker på, låt henne göra högskoleprovet) får fortsätta som hon gör. Bokhandlare Stig Lennart Larsson VB
Stig Lennart Larsson
Datum: 2010-09-04 | Tid: 16:47
också en dinosaurie
Jag är också en dinosaurie, annars hade jag inte kämpat vidare med att både vara bokhandlare och också en fristående sådan! Men vi pratar nog inte samma språk - om jag inte har en bok inne, men kan beställa den åt en kund, är det då mindre värt än att kunden kan beställa den själv på nätet? Själv har jag genom åren beställt många, många både svenska och utländska böcker som inte finns i någon nätbokhandel alls - där ser jag heller inga begränsningar.För det är väl inte så att din definition av "begränsat sortiment" handlar om att så få boklådor har just dina förlags böcker i hyllorna? Det är så jag tolkar dig, och i så fall är vi nere på en riktigt låg nivå.
Fristående bokhandelare
Datum: 2010-09-04 | Tid: 10:37
The long tail
Till "Fristående bokhandlare": Mitt förlags böcker, eller mina förlags, jag driver också idrottsforum.orgs förlag, har på de senaste två åren beställts vid sammanlagt tio tillfällen (som regel ett exemplar varje gång, och specialbokhandeln Jure undantagen) till svenska fysiska bokhandlare. Med andra ord finns inte förlagets böcker på bokhandlares hyllor; alltså har de ett begränsat sortiment på hyllorna (detta är bara ett exempel, fler små fackboksförlag kan säkert fylla på). Detta säger också att folk som vill böcker ur "the long tail" inte eller bara undantagsvis vänder sig till den fysiska bokhandeln. Sådan är verkligheten; det kan man beklaga men det är nog bäst att lära sig leva med det. Personligen älskar jag att gå en i en riktig bokhandel, Hamrelius här i Malmö, till exempel, eller i engelska boklådor, och jag handlar också i dem. Men jag är en dinosaurie i det här sammanhanget; nya generationer bokköpare kommer sannolikhet i ökande utsträckning att köpa böcker online (jag är dessutom så mycket dinosaurie att jag tror att den fysiska boken kommer att överleva över e-bokens introduktion på marknaden.
Kjell E. Eriksson, Bokbox Förlag
Datum: 2010-09-03 | Tid: 18:36
Kommentar till kommentaren
Det är så tröttande, men än en gång blir jag rejält irriterad över samma gamla uttryck "Den fysiska bokhandeln har ett begränsat sortiment på hyllorna". Vilka boklådor har du jämfört? Och om nu inte boken finns i hyllan hos den fysiska boklådan -vad är det som säger att inte vi kan beställa hem en bok lika snabbt som du kan få den via nätbokhandeln? Och än en gång - vill du aldrig ha service och kunskap utan ser bara till priset? Med tanke på ditt förlags utgivning tycker jag din synpunkt verkar väldigt märklig.
Fristående bokhandlare
Datum: 2010-09-03 | Tid: 10:34
Priskonkurrens
Jag får säga att Bokus/Akademibokhandelns agerande i förhållande till Prispallen.se luktar dålig förlorare lång väg. Jag har inte gjort någon systematisk studie, men jag är har under det senast året kollat online-boklådornas prissättning åtskilliga gånger, både direkt på respektive hemsida och via Prispallen.se, och mönstret är entydigt, Bokus är allt från snäppet dyarare till oförklarligt mycket dyrare än Adlibris. (Men nu får båda rejält stryk av Lycknis/Kraft & Kultur.) I vilket fall, det vore naturligtvis bäst om prisjämförelser bedrevs av ett oberoende organ, typ den lösning som Bokrondellen.se representerar. Men Klackenberg är ute och cyklar, den fysiska bokhandeln är ju både mycket dyrare och har ett begränsat sortiment på hyllorna. Och hur skulle en prisjämförelse någonsin kunna inkludera den fysiska bokhandeln?
Kjell E. Eriksson, Bokbox Förlag
Rubrik:

Din kommentar:

Namn:

E-post (visas inte):

REGLER

PÅ NYTT JOBB

  • Åsa Bernlo anställdes den 14 mars på Bok & Bibliotek som projektansvarig för de nya Mediedagarna i Göteborg. Åsa kommer från Göteborg International Film Festival, där hon har arbetat i sjutton år, de senaste sex åren som vd.

  • Ulla Sandén är marknadschef på Norstedts Förlagsgrupp sedan hösten 2010. Hon har många års erfarenhet av marknadsföring och kommunikation, både som reklamköpare, konsult och forskare.

  • Agneta Edwards är sedan 1 mars anställd som förläggare och redaktör på Hegas förlag, som är specialiserade på lättläst barn- och ungdomslitteratur. Hon har de senaste åren arbetat som frilansande litteraturpedagog, föreläsare och skribent. På förlaget kommer hon bl a vara delaktig i utgivningen och redigering.

  • Nina Västerbro tillträdde vid årsskiftet en ny tjänst som redaktionschef på Gothia Förlag. Hon arbetade tidigare som förläggare på Gothia Förlag.

  • Rikke Lyhne Lauridsen är sedan oktober 2010 anställd på Stevali Production som projektledare för den danska utgivningen. Hon arbetar med textredigering och översättning och är även involverad i sälj- och PR-aktiviteter på den danska marknaden. Rikke har en kandidatexamen i Nordiska språk och litteratur från Århus Universitet.  

  • Emelie Åberg har anställts som PR-konsult på Stevali Public Relations från och med den 1 mars. Emelie är expert på sociala medier och gjorde sin praktik på företaget under hösten 2010. Hon är utbildad vid Medieinstitutet i Stockholm.  

Alla recensioner

I samarbete med:Bokrondellen

    PRENUMERERA PÅ TIDNINGEN

    Svensk bokhandel

    21 nummer per år. Nyheter, analyser, reportage om den svenska bokbranschen.

    BESTÄLL KATALOGEN

    Vårens, Sommarens och Höstens Böcker - de mest kompletta katalogerna över utgivningen i Sverige.

    NYHETSBREV

    Nyhetsbrev

    Läs senaste nytt först av alla. Prenumerera på Svensk Bokhandels nyhetsbrev

    RSS-FLÖDEN

    Håll dig uppdaterad

    Håll dig uppdaterad, och få automatiskt nyheter direkt till din webbläsare.