Det verkar som om förlagen glömt bokhandlarna

100204 |

11

debatt: Varför kan inte boklådor – svenska som internationella – få sälja e-böcker? undrar Magnus Norling, Billingska bokhandeln.

När jag i september förra året var i London med bokhandlarkollegor passade jag på att köpa Sonys nya läsplatta som skulle släppas. Waterstones skulle få in den en vecka före alla andra. Jag hittade min på Sony Centre men gick strax till Waterstones vid Piccadilly, Europas största bokhandel (?), och frågade om jag nu kunde handla e-böcker när jag nu hade köpt en läsplatta.
Deras svar: "Då får du lov att gå hem och koppla upp dig på nätet för att handla i en webbshop."
Inte smart!
Det är ju när man är i butiken i fråga – bokhandeln, klädesbutiken eller vad det nu kan vara – som man vill handla. Skulle man följa deras råd att gå hem för att handla på nätet finns det ju inget som garanterar att man handlar i deras webbshop.
Inte smart.

Sedan kom bokmässan och med den en massa prat om läsplattor. Här gäller det att hänga på. Min kollega tog en titt på "den första läsplattan för den svenska marknaden" och sa att det där var inget att hänga i julgranen. Däremot fick vi kontakt med en leverantör av de franska Bookeen-plattorna, Cybook Gen3 och Cybook Opus.
Varför inte? Vi provar. Funkar det inte så har vi förlorat några tusenlappar.
Men vi behövde inte oroa oss. Vi har nu sålt massor med läsplattor.
Och kundgruppen? Inte de vi hade trott från början utan män och kvinnor i medelåldern eller högre. Dessutom många i den åldersgruppen som funderar att köpa en till sin mor, far eller svärföräldrar. Alltså användare som kanske är åttio år eller mer.
Hur många av dessa har internet eller för den delen en dator? Inte många, tror jag.
Och hur ska de då kunna köpa sina e-böcker till sin läsplatta de har fått av sina barn?
Jo, på samma sätt som de köper sina vanliga böcker: i bokhandeln.

Hmm, nej, det går tyvärr inte. Vi kan sälja dig en läsplatta men vill du ha en e-bok så får du gå hem och köpa den från vår webbshop ...

Känns det igen?

Om en kund vill ha en bok – vilken bok som helst – så ska vi bokhandlare naturligtvis kunna tillhandahålla den. Inbunden, pocket, ljudbok – eller e-bok. Valet är kundens och vi ska naturligtvis kunna stå till tjänst.

Men detta går alltså inte.

En bok av papper beställs av en bokhandel hos Bokrondellen, Förlagssystem eller annan distributör. Eller direkt från förlaget. Ordern går sedan vidare till lagret där den packas. Boken hämtas av DHL eller en annan transportör. Den skickas till bokhandeln där den packas upp. Och till slut hamnar boken i händerna på den väntande kunden. En ganska lång kedja som
fungerar väldigt bra även om det tar några dagar.

En e-bok bör kunna hamna hos bokhandeln i samma ögonblick som man trycker på en musknapp. Och väl i bokhandeln kan vi hjälpa kunden att ladda upp e-boken i kundens läsplatta. En ganska mycket kortare kedja som bör ta ett par minuter.

Båda scenarierna är en service som vilken bokhandel som helst borde kunna ge. Men i dag kan boklådorna bara ge den första eftersom bokhandeln inte kan få e-böcker skickade till butiken på ett enkelt sätt. Eller ens ett svårt sätt.

I dag är enda sättet att kunna sälja e-böcker till kunder i bokhandeln att ha en egen webbshop. Vill en kund ha en bok i sin läsplatta så får bokhandeln "köpa" e-boken till sin egen webbshop och väl nedladdad föra över den till kundens läsplatta.
Nu har ju långt ifrån alla boklådor en egen webbshop. De som inte har kan inte sälja e-böcker.
Inte bra.
Det är ju när kunden är i butiken – bokhandeln – som kunden vill handla. Eller hur?

Men om man då skaffar en webbshop? Eller redan har en? Ja, då kan man köpa e-böcker. Om man har råd.
Det är i dag extremt dyrt att som bokhandlare få handla e-böcker. Så pass dyrt att det effektivt eliminerar de flesta boklådor från att försöka, förutom de största aktörerna.
Inte bra.

Många förlag har uttalat sig om sina satsningar på digitala medier – e-böcker – men det verkar i ärlighetens namn som om de har glömt bokhandlarna.
Det kan väl inte stämma?
Det borde väl vara lätt att hitta en teknisk lösning för att kunna sälja e-böcker till dem som vill köpa.

Vad säger förlagen? Nu när det satsas och e-böcker skapas och backlister digitaliseras, så borde väl vi bokhandlare kunna sälja dessa? Det ska väl inte vara så svårt?

 

Magnus Norling, Billingska Bokhandeln

Se även artikeln E-boken tar steget in i fysisk bokhandel och Johanna Westlunds blogginlägg E-böcker handlar om att se

Susanne Hamilton om litteraturutredningen: Mångfalden är hotad

110325 |

9

debatt: I dag nås vi av nyheten att Bonniers via Pocketgrossisten sluter ett separatavtal med Åhléns. 76 varuhus kommer därmed att ha ett Bonnierföretag som unik leverantör av böcker. Konsumenternas valmöjligheter riskerar att begränsas. NOFF, Nordiska oberoende förlags förening, har vid ett flertal tillfällen varnat för den ökade vertikala integrationen inom bokbranschen. De stora förlagshusen lägger under sig hela distributionskedjan från förlag till slutkund. Små och medelstora förlag riskerar att stängas ute. Mångfalden i svensk litteratur hotas.


Mats Söderlund om litteraturutredningen "En ogenomtänkt och nyckfull politik"

110325 | Mats Söderlund

8

debatt: Vi berättar i ord och bild. Det är vår talang och våra yrken. Vi har utbildning, erfarenhet och åratal av hårt arbete bakom oss. Vår möjlighet att få betalt för vårt arbete regleras i upphovsrättslagen och regering efter regering har ställt sig bakom den. Nu återkommer Alliansregeringen med ett av sina svårräknade angrepp.



Pelle Andersson: Vill vi bli snuvade på konfekten?

110304 |

debatt: Rädsla är den absolut sämsta grunden för kreativitet. Och en bransch som bokbranschen existerar inte utan kreativitet. Därför är den rädsla som finns inför digitaliseringen ett mycket större hot mot branschens överlevnad än ett antal fildelare.


Stefan Skog: Rätt ska vara rätt

110218 |

1

debatt: Ingen kunde väl undgå Lars Schmidts utförliga genomgång av förlagens kost­samma misstag i årets första nummer av denna tidning (SvB nr 1/11).


Karl Beijbom: "Låt författaren och förläggaren dela ansvaret"

110211 |

debatt: I den nya Yttrandefrihetsgrundlagen bör ansvaret för innehållet i en bok delas mellan författare och förlag. Ingen författare behöver känna sig omyndigförklarad och förläggaren får ta ett ansvar som i själva verket stärker författarens position. Att ha förläggaren med förlagets styrka och anseende som jämlik partner i ansvarsfrågan borde få författaren att våga mera, inte mindre.


Mats Ahlström: Tillbaka till Framtiden!

110204 | Mats Ahlström

debatt: Nyss hemkommen från den amerikanska bokhandlareföreningens – ABA:s – Winter Institute 6, WI6, står Framtidens Bokhandel klarare för mig än på länge.


Varför tiger bokbranschen?

110118 |

1

debatt: Varför är det inte lika självklart för förläggare inom Bonnier-koncernen att ställa upp för sina författare som det är för chefredaktörer i Bonnierägda dagstidningar att ställa upp för sina medarbetare? Varför är det inte lika självklart för författare att ställa upp för varandra som det är för kulturchefer? Det undrar Karl Beijbom i detta inlägg.


Styrbjörn Gustafsson: Öppna dörren!

100922 |

debatt: Internationalisering, globalisering, turism, EU med gränser som öppnas för varor, kapital och arbetskraft, våra invandrare – allt detta gränsöverskridande och vårt lands omtalade internationella beroende till trots, så är inom litteraturen den motsatta tendensen tydlig: dörrarna mot omvärlden stängs.


Stefan Ljungqvist: Det kom ett svar!

100921 |

3

debatt: I augusti sa Sveriges kulturminster i en intervju med Svensk Bokhandel att det inte behövs en bokhandel på varje ort. Något som väckte starka känslor i branschen, och som fick Stefan Ljungqvist och Diana Lavesson att mana till uppror bland landets bokhandlare.
Nu har de fått svar från kulturministern.


Reinhold Hedenblad: Försvara marginalen!

100910 | Sandra Grossman

3

debatt: Efter att ha suttit i BFI, grundat Ugglan och startat tre boklådor vet jag att bokhandlare är överlevnadskonstnärer.


Diana Lavesson & Stefan Ljungqvist: Bokhandlare förenen eder

100826 |

3

debatt: Detta borde få varje sann litteraturvän att reagera, och för oss som bokhandlare på en mindre ort är detta ett häpnadsväckande uttalande från landets kulturminister.


Ur nya numret av tidningen Dramatisk förändring under Lars Idermark

debatt: Under sommaren har Akademibokhandelns årsredovisning för 2009 inkommit till Bolagsverket.


Ur nya numret av tidningen Fasta bokpriser en möjlig framtid!

100825 |

debatt: Susanne Hamilton för fram många bra tankar om bokens framtid i artikeln »Noff vill debattera fasta bokpriser« (svb.se 7 juli).Men hon hävdar att prispressen på böcker ligger hos återförsäljarna som grupp, vilket är fel. Det är många olika aktörer som är inblandade i försäljning direkt till konsument.


Var är e-böckerna?

100621 |

1

debatt: Jag var nyligen på ett seminarium anordnat av Noff. Elib och Publit skulle prata om e-böcker och print on demand för inbjudna förlag. Som bokhandlare som säljer både läsplattor och e-böcker var jag naturligtvis väldigt nyfiken och blev väldigt glad över att även jag fick komma dit.



Debatt: Reinhold Hedenblad Boken är mer än bara text

100603 |

3

debatt: I dessa tider så är vi bokfolk efterfrågade i sociala sammanhang. Ens nära förestående undergång diskuteras livligt. Boken skall dö, leve texten! Är ett paradigmskifte på gång?



Debatt: Göte Johansson Förslag till en framtida branschmall

100603 |

debatt: Den pris- och rabattstruktur som råder på bokmarknaden kan bli ödesdiger för många förlag, bokklubbar och bokhandlare. Den snabba utvecklingen av nya distributionskanaler, internetbokhandeln och dagligvaruhandeln, har lett till en myriad av olika rabatter och att stora aktörer utnyttjar sin styrka i förhandlingar.


Karl Beijbom Kanske ska man satsa på Frankrike?

100520 |

debatt: När jag var 15 år gammal sommarjobbade jag på Albert Bonniers förlags fastighets­avdelning. En dag skulle jag byta glödlampa på den store förläggaren Gerhard Bonniers rum.


Leif Olsson Behövs bokhandeln?

debatt: Som framgår av bokhandelns senaste bokslut som publicerats i SvB nr 9 befinner sig den traditionella bokhandeln i en mycket allvarlig kris.


Reinhold Hedenblad: Vi måste värna Bokhandlareföreningen

100414 |

debatt: I 117 år har vår bokhandlareförening funnits, och jag tycker att den ska fortsätta att finnas kvar. Dess vara eller inte vara diskuteras i en mindre krets av mest herrar utifrån olika intressen.


Hans Carlsson: Kommer bokhandeln att behövas i framtiden?

100414 |

debatt: Under mina 50 år som bokhandlare har jag aldrig tidigare upplevt att bokens och bokhandelns ställning varit så hotad som i dag. Aldrig har så många böcker pressats ut i så många kanaler till så låga priser.


Björn Eklund: Upp till bevis, Adlibris!

100305 |

1

debatt:  Allt sedan jag startade Karneval förlag för fyra år sedan har jag haft ett mycket bra samarbete med Adlibris. Jag har inte haft något att klaga på, tvärtom!


Dorotea Bromberg: Boksäljande är en konst

100304 |

2

debatt: Att tala om böcker är en konst. Och … en god affär.


Mats Ahlström: Fria bokhandlare behövs

100304 |

2

debatt: I Sverige finns 275 stycken privatägda boklådor. Vi sålde böcker för 815 miljoner kronor 2008. Därmed sålde vi böcker för mer än Akademibokhandeln och Bokia Butiks AB tillsammans. Tillsammans är vi alltså den största enskilda aktören på bokkonsumentmarknaden. Större än Adlibris räknat i försäljningskronor direkt till den bokläsande allmänheten.


Knappast upphetsande

100219 |

debatt: Med anledning av artikeln Schildts går ur Alfabeta i förra numret av SvB vill jag göra följande kommentar:


Replik till Dag Hernried

100219 | Lasse Winkler

debatt: 1. Ändrade ägarförhållanden hör hemma i ett bolags årsredovisning. Det bör stå i dess förvaltningsberättelse. Inte bara i Alfabetas moderbolag, som få läser om de är intresserade av Alfabeta förlag, utan också i Alfabeta förlags årsredovisning, eftersom det är en väsentlig händelse.



Genuint ointresse från bokhandel

Likt Ramona har jag ungefär samma erfarenhet av bokhandlarna. Ett genuint ointresse. Ett utskick via e-post till samtliga svenska bokhandlare med ett rejält rabatterat erbjudande under hösten resulterade i - noll svar. Kanske e-post inte är rätt väg att kommunicera med dem? Men som litet förlag drar man snabbt slutsatsen att de fysiska bokhandlarna inte är intresserade av böcker utanför topplistorna som inte är utgivna av Bonniers & de andra stora drakarna utan det är bättre att lägga sitt fokus på nätbokhandlare samt att sälja via sin egen hemsida. När en fysisk bokhandlare dessutom vill ha 10-20 % rabatt, rätt att returnera allt man inte sålt men ändå ska lägga på 110 procent på F-priset då förstår man att de är dödsdömda. Ingen annan bransch har så lyxiga villkor som bokbranschen - för återförsäljarna. Det funkade när man hade monopol på sin ort, men det är en ny tid nu. Dags att vakna!

Det lilla förlaget | 10-12-22 | Anmäl kommentar

Okontaktbara fria bokhandlare?

Hej vårt förlag anomaR AB har i flera dagar ett par veckor före jul skickat ut mejl till förlag, oberoende som knutna till kedjor. I våra mejl har vi erbjudit 30 procent rabatt på alla de böcker som är utgivna och som, till denna dag sålts i tiotusentals exemplar via nätet till HELA SVERIGE, så det är inte lokalt, som en del ofta vill framhäva. Men enbart TVÅ fria bokhandlare nappade på erbjudandet. Och då var det på pocket kategeri F och H. Och även inbunden form men ett F-pris på under 100 kronor. Så säg inte att det inte går att sälja böcker, Man måste nog köpa det kunderna vill ha kanske inte det som bokhandlaren gillar!

Ramona Fransson, anomaR Förlag AB | 10-12-12 | Anmäl kommentar

E-böcker till bokhandlare

När jag började med digitala versioner av mina böcker 2006, la jag in alla titlar i Bokrondellen. Men upptäckte snart att jag inte kunde länka direkt till distributören Elib, beställningarna från boklådorna kom direkt till mitt lilla förlag. Och det var ju ingen vits med det. Nu, fyra år senare, lär det vara på gång. Så snart ska ni kunna beställa ur Elibs sortiment. Nu väntar jag bara på att kunna länka in Ingrams, som faktiskt distrinuerar mina böcker i tryck. Eva Dillner Divine Design www.divinedesign.nu

Eva Dillner | 10-11-23 | Anmäl kommentar

Priset

mycket riktigt, då man kollar runt på fora och bloggar och diskussioner kring eböcker, handlar de nästan uteslutande om att priset är alldeles för högt. De flesta som opponerar sig hade kunnat tänka sig ett pris som är LÄGRE än för en pocket. Som kund håller jag med.

TAFKAW | 10-02-17 | Anmäl kommentar

Priset

Käre kämpande förlagschef. Då kunder enkelt kan köpa sina böcker mycket billigare på nätet, hur tror du att det ska kunna gå att få lönsamhet i framtidens fysiska bokhandel? Naturligtvis kommer dte ta en tid att hitta den gyllene medelvägen bredd/sälj emellan. Om vi inte tror på detta med fasta priser.

JRS | 10-02-10 | Anmäl kommentar

Feltänkt

Som signaturen "Kämpande småförlagschef" skriver så är det snarare bokhandlarna som glömt förlagen. Era uselt sorterade affärer (gör en studieresa till Tyskland eller Frankrike, för att få se riktiga boklådor) tillhandahåller mestadels bara det senaste massmarknadsskräpet, och negligerar helt sådant som konstböcker, lyrik, experimentella romaner, kulturtidskrifter, böcker på originalspråket, med mera. I det läget är det helt naturligt för förlagen att hellre sälja e-böckerna själva än att stödja er tveksamma verksamhet. Som man sår skördar man.

Ville | 10-02-08 | Anmäl kommentar

Avgift till vem?

Magnus, vem är det som ska ha 30000 kr/år för en e-bokstiltel av bokldorna? Elib? Håller med om att det verkar absurt.

Läsplatteläsare | 10-02-06 | Anmäl kommentar

Det är inte priset det handlar om

@Läsplatteläsare Det handlar inte om 110% marginal på eböckerna (jag har ingen aning om vilken marginal det kommer bli, bl.a. eftersom många förlag vet inte vad de ska ta för dem). Det handlar om att det kostar mer än 30.000:- att bara få sälja en ebok (per år dessutom!). Förutom kostnaden för webbshopen då. Och vi har haft många (de flesta faktiskt) som vill köpa eböcker av oss i butiken, men vi kan alltså idag inte göra detta. Naturligtvis kommer många köpa eböckerna på nätet som du. Jättebra. Inga problem. Men när någon kommer in och ber om en inbunden bok, en pocket, en ljudbok och en ebok, så kan vi bara sälja pappersböckerna och ljudböckerna än så länge.

Magnus, Billingska Bokhandeln | 10-02-06 | Anmäl kommentar

Inte glömt; snarare inte medvetna

Det hade varit underbart att kunna ta in alla böcker som släpps. Men förutom att det är en ekonomisk omöjlighet för, antar jag, de allra flesta bokhandlare, så är det naturligtvis en fysisk omöjlighet också. Så många hyllmetrar finns det nog inte i någon boklåda i Sverige. Men bortsett från det så har jag talat med flera förlag och många har inte varit medvetna om denna begränsning som innebär att bokhandlarna inte kan sälja deras eböcker. Vi kan sälja alla böcker i pappersformat, (men tyvärr kan vi alltså inte ha alla i lager) men alltså inte eböcker. Än så länge.

Kämpande bokhandlare | 10-02-06 | Anmäl kommentar

Vadå dyrt?

Räknar ni med att kunna få minst 110% marginal på e-böcker också? Varför inte bara satsa på att sälja plattorna och ställa upp en dator där läsarna själva kan beställa hem böcker från er, eller till och med någon annans, webbshop - eller biblioteket, som ren service? Det kommer säkert att sälja plattor! Så har ni ett bra kompliment till suddgummin! De bokhandlare som säljer läsplattor borde ha ett egenintresse i att kunna tillhandahålla e-böcker. Annars kan vi köpa plattorna på nätet också. Själv har jag faktiskt inte haft en tanke på att gå till bokhandeln för att köpa böcker till min läsplatta.

Läsplatteläsare | 10-02-06 | Anmäl kommentar

Det kanske är bokhandlarna som glömt förlagen?

Tänk om det är så att förlagen väljer att satsa på e-böcker så att läsarna kan köpa dem direkt på nätet eftersom det är så nedrans svårt att få bokhandlarna att sälja deras inbundna böcker?

Kämpande småförlagschef | 10-02-06 | Anmäl kommentar

kommentarer
För tillfället kan du inte skriva någon ny kommentar eftersom att vi flyttar vår databas till en ny server. Arbetet sker under helgen och kommer att vara klart på måndag morgon. Välkommen att skriva din kommentar då!
Datum: 2010-12-22 | Tid: 09:06
Genuint ointresse från bokhandel
Likt Ramona har jag ungefär samma erfarenhet av bokhandlarna. Ett genuint ointresse. Ett utskick via e-post till samtliga svenska bokhandlare med ett rejält rabatterat erbjudande under hösten resulterade i - noll svar. Kanske e-post inte är rätt väg att kommunicera med dem? Men som litet förlag drar man snabbt slutsatsen att de fysiska bokhandlarna inte är intresserade av böcker utanför topplistorna som inte är utgivna av Bonniers & de andra stora drakarna utan det är bättre att lägga sitt fokus på nätbokhandlare samt att sälja via sin egen hemsida. När en fysisk bokhandlare dessutom vill ha 10-20 % rabatt, rätt att returnera allt man inte sålt men ändå ska lägga på 110 procent på F-priset då förstår man att de är dödsdömda. Ingen annan bransch har så lyxiga villkor som bokbranschen - för återförsäljarna. Det funkade när man hade monopol på sin ort, men det är en ny tid nu. Dags att vakna!
Det lilla förlaget
Datum: 2010-12-12 | Tid: 15:57
Okontaktbara fria bokhandlare?
Hej vårt förlag anomaR AB har i flera dagar ett par veckor före jul skickat ut mejl till förlag, oberoende som knutna till kedjor. I våra mejl har vi erbjudit 30 procent rabatt på alla de böcker som är utgivna och som, till denna dag sålts i tiotusentals exemplar via nätet till HELA SVERIGE, så det är inte lokalt, som en del ofta vill framhäva. Men enbart TVÅ fria bokhandlare nappade på erbjudandet. Och då var det på pocket kategeri F och H. Och även inbunden form men ett F-pris på under 100 kronor. Så säg inte att det inte går att sälja böcker, Man måste nog köpa det kunderna vill ha kanske inte det som bokhandlaren gillar!
Ramona Fransson, anomaR Förlag AB
Datum: 2010-11-23 | Tid: 12:31
E-böcker till bokhandlare
När jag började med digitala versioner av mina böcker 2006, la jag in alla titlar i Bokrondellen. Men upptäckte snart att jag inte kunde länka direkt till distributören Elib, beställningarna från boklådorna kom direkt till mitt lilla förlag. Och det var ju ingen vits med det. Nu, fyra år senare, lär det vara på gång. Så snart ska ni kunna beställa ur Elibs sortiment. Nu väntar jag bara på att kunna länka in Ingrams, som faktiskt distrinuerar mina böcker i tryck. Eva Dillner Divine Design www.divinedesign.nu
Eva Dillner
Datum: 2010-02-17 | Tid: 10:24
Priset
mycket riktigt, då man kollar runt på fora och bloggar och diskussioner kring eböcker, handlar de nästan uteslutande om att priset är alldeles för högt. De flesta som opponerar sig hade kunnat tänka sig ett pris som är LÄGRE än för en pocket. Som kund håller jag med.
TAFKAW
Datum: 2010-02-10 | Tid: 11:55
Priset
Käre kämpande förlagschef. Då kunder enkelt kan köpa sina böcker mycket billigare på nätet, hur tror du att det ska kunna gå att få lönsamhet i framtidens fysiska bokhandel? Naturligtvis kommer dte ta en tid att hitta den gyllene medelvägen bredd/sälj emellan. Om vi inte tror på detta med fasta priser.
JRS
Datum: 2010-02-08 | Tid: 11:51
Feltänkt
Som signaturen "Kämpande småförlagschef" skriver så är det snarare bokhandlarna som glömt förlagen. Era uselt sorterade affärer (gör en studieresa till Tyskland eller Frankrike, för att få se riktiga boklådor) tillhandahåller mestadels bara det senaste massmarknadsskräpet, och negligerar helt sådant som konstböcker, lyrik, experimentella romaner, kulturtidskrifter, böcker på originalspråket, med mera. I det läget är det helt naturligt för förlagen att hellre sälja e-böckerna själva än att stödja er tveksamma verksamhet. Som man sår skördar man.
Ville
Datum: 2010-02-06 | Tid: 18:43
Avgift till vem?
Magnus, vem är det som ska ha 30000 kr/år för en e-bokstiltel av bokldorna? Elib? Håller med om att det verkar absurt.
Läsplatteläsare
Datum: 2010-02-06 | Tid: 12:42
Det är inte priset det handlar om
@Läsplatteläsare Det handlar inte om 110% marginal på eböckerna (jag har ingen aning om vilken marginal det kommer bli, bl.a. eftersom många förlag vet inte vad de ska ta för dem). Det handlar om att det kostar mer än 30.000:- att bara få sälja en ebok (per år dessutom!). Förutom kostnaden för webbshopen då. Och vi har haft många (de flesta faktiskt) som vill köpa eböcker av oss i butiken, men vi kan alltså idag inte göra detta. Naturligtvis kommer många köpa eböckerna på nätet som du. Jättebra. Inga problem. Men när någon kommer in och ber om en inbunden bok, en pocket, en ljudbok och en ebok, så kan vi bara sälja pappersböckerna och ljudböckerna än så länge.
Magnus, Billingska Bokhandeln
Datum: 2010-02-06 | Tid: 12:26
Inte glömt; snarare inte medvetna
Det hade varit underbart att kunna ta in alla böcker som släpps. Men förutom att det är en ekonomisk omöjlighet för, antar jag, de allra flesta bokhandlare, så är det naturligtvis en fysisk omöjlighet också. Så många hyllmetrar finns det nog inte i någon boklåda i Sverige. Men bortsett från det så har jag talat med flera förlag och många har inte varit medvetna om denna begränsning som innebär att bokhandlarna inte kan sälja deras eböcker. Vi kan sälja alla böcker i pappersformat, (men tyvärr kan vi alltså inte ha alla i lager) men alltså inte eböcker. Än så länge.
Kämpande bokhandlare
Datum: 2010-02-06 | Tid: 12:19
Vadå dyrt?
Räknar ni med att kunna få minst 110% marginal på e-böcker också? Varför inte bara satsa på att sälja plattorna och ställa upp en dator där läsarna själva kan beställa hem böcker från er, eller till och med någon annans, webbshop - eller biblioteket, som ren service? Det kommer säkert att sälja plattor! Så har ni ett bra kompliment till suddgummin! De bokhandlare som säljer läsplattor borde ha ett egenintresse i att kunna tillhandahålla e-böcker. Annars kan vi köpa plattorna på nätet också. Själv har jag faktiskt inte haft en tanke på att gå till bokhandeln för att köpa böcker till min läsplatta.
Läsplatteläsare
Datum: 2010-02-06 | Tid: 11:57
Det kanske är bokhandlarna som glömt förlagen?
Tänk om det är så att förlagen väljer att satsa på e-böcker så att läsarna kan köpa dem direkt på nätet eftersom det är så nedrans svårt att få bokhandlarna att sälja deras inbundna böcker?
Kämpande småförlagschef
Rubrik:

Din kommentar:

Namn:

E-post (visas inte):

REGLER

PÅ NYTT JOBB

  • Åsa Bernlo anställdes den 14 mars på Bok & Bibliotek som projektansvarig för de nya Mediedagarna i Göteborg. Åsa kommer från Göteborg International Film Festival, där hon har arbetat i sjutton år, de senaste sex åren som vd.

  • Ulla Sandén är marknadschef på Norstedts Förlagsgrupp sedan hösten 2010. Hon har många års erfarenhet av marknadsföring och kommunikation, både som reklamköpare, konsult och forskare.

  • Agneta Edwards är sedan 1 mars anställd som förläggare och redaktör på Hegas förlag, som är specialiserade på lättläst barn- och ungdomslitteratur. Hon har de senaste åren arbetat som frilansande litteraturpedagog, föreläsare och skribent. På förlaget kommer hon bl a vara delaktig i utgivningen och redigering.

  • Nina Västerbro tillträdde vid årsskiftet en ny tjänst som redaktionschef på Gothia Förlag. Hon arbetade tidigare som förläggare på Gothia Förlag.

  • Rikke Lyhne Lauridsen är sedan oktober 2010 anställd på Stevali Production som projektledare för den danska utgivningen. Hon arbetar med textredigering och översättning och är även involverad i sälj- och PR-aktiviteter på den danska marknaden. Rikke har en kandidatexamen i Nordiska språk och litteratur från Århus Universitet.  

  • Emelie Åberg har anställts som PR-konsult på Stevali Public Relations från och med den 1 mars. Emelie är expert på sociala medier och gjorde sin praktik på företaget under hösten 2010. Hon är utbildad vid Medieinstitutet i Stockholm.  

Alla recensioner

I samarbete med:Bokrondellen

    PRENUMERERA PÅ TIDNINGEN

    Svensk bokhandel

    21 nummer per år. Nyheter, analyser, reportage om den svenska bokbranschen.

    BESTÄLL KATALOGEN

    Vårens, Sommarens och Höstens Böcker - de mest kompletta katalogerna över utgivningen i Sverige.

    NYHETSBREV

    Nyhetsbrev

    Läs senaste nytt först av alla. Prenumerera på Svensk Bokhandels nyhetsbrev

    RSS-FLÖDEN

    Håll dig uppdaterad

    Håll dig uppdaterad, och få automatiskt nyheter direkt till din webbläsare.