Debatt: Reinhold Hedenblad Boken är mer än bara text

100603 |

3

debatt: I dessa tider så är vi bokfolk efterfrågade i sociala sammanhang. Ens nära förestående undergång diskuteras livligt. Boken skall dö, leve texten! Är ett paradigmskifte på gång?


Skall boken försvinna och ersättas av text på bildskärm? Läsplatta? Telefon?


Min tes är att boken inte bara är text. Boken är bok. Boken har funnits sedan antiken till skillnad från musikskivans cirka 100 år. Hur många böcker i ditt bibliotek är olästa eller bara delvis lästa? Men du gläds ändå av att ha dem.


Jag kan omedelbart och slumpvis ta fram en bok ur min bokhylla. För mig har det ett värde jag inte ser att jag kan nå på annat sätt.


Texten är den absolut viktigaste delen i en bok. Men en text utan bok är en text och kommer att sakna kropp. I en värld med texter kommer oerhört många böcker aldrig att ges ut. Redan i dag kan vi leta recept på nätet, fast jag stimuleras på ett annat sätt av recepten i en bok. Kokböcker på läsplatta är vad jag kan se ingen större kommersiell produkt.


Vad händer med läsandet om boken försvinner? Texterna kommer ju att finnas kvar men förlagen och bokhandeln dör ut. I ett sådant koncept tror jag vi närmar oss skildringen av verkligheten i boken ”Du sköna nya värld” i ett rasande tempo.


Då boken är så viktig för texten tror jag den har en framtid men då måste den också värnas. Den måste till exempel värnas genom att se till att den riktiga bokhandelns villkor är rimliga. Och att en nyutkommen inbunden bok behandlas som den premiumprodukt den är och inte ligger och slaskar på golvet mellan falukorven och fiskdisken.


Jag har funderat mycket på boken och den tekniska utvecklingen men har inget svar om framtiden. Ett vet jag dock, i teorin kan texten leva utan boken men frågan är vad det blir för ett liv.


Bokhandlare Reinhold Hedenblad

Susanne Hamilton om litteraturutredningen: Mångfalden är hotad

110325 |

9

debatt: I dag nås vi av nyheten att Bonniers via Pocketgrossisten sluter ett separatavtal med Åhléns. 76 varuhus kommer därmed att ha ett Bonnierföretag som unik leverantör av böcker. Konsumenternas valmöjligheter riskerar att begränsas. NOFF, Nordiska oberoende förlags förening, har vid ett flertal tillfällen varnat för den ökade vertikala integrationen inom bokbranschen. De stora förlagshusen lägger under sig hela distributionskedjan från förlag till slutkund. Små och medelstora förlag riskerar att stängas ute. Mångfalden i svensk litteratur hotas.


Mats Söderlund om litteraturutredningen "En ogenomtänkt och nyckfull politik"

110325 | Mats Söderlund

8

debatt: Vi berättar i ord och bild. Det är vår talang och våra yrken. Vi har utbildning, erfarenhet och åratal av hårt arbete bakom oss. Vår möjlighet att få betalt för vårt arbete regleras i upphovsrättslagen och regering efter regering har ställt sig bakom den. Nu återkommer Alliansregeringen med ett av sina svårräknade angrepp.



Pelle Andersson: Vill vi bli snuvade på konfekten?

110304 |

debatt: Rädsla är den absolut sämsta grunden för kreativitet. Och en bransch som bokbranschen existerar inte utan kreativitet. Därför är den rädsla som finns inför digitaliseringen ett mycket större hot mot branschens överlevnad än ett antal fildelare.


Stefan Skog: Rätt ska vara rätt

110218 |

1

debatt: Ingen kunde väl undgå Lars Schmidts utförliga genomgång av förlagens kost­samma misstag i årets första nummer av denna tidning (SvB nr 1/11).


Karl Beijbom: "Låt författaren och förläggaren dela ansvaret"

110211 |

debatt: I den nya Yttrandefrihetsgrundlagen bör ansvaret för innehållet i en bok delas mellan författare och förlag. Ingen författare behöver känna sig omyndigförklarad och förläggaren får ta ett ansvar som i själva verket stärker författarens position. Att ha förläggaren med förlagets styrka och anseende som jämlik partner i ansvarsfrågan borde få författaren att våga mera, inte mindre.


Mats Ahlström: Tillbaka till Framtiden!

110204 | Mats Ahlström

debatt: Nyss hemkommen från den amerikanska bokhandlareföreningens – ABA:s – Winter Institute 6, WI6, står Framtidens Bokhandel klarare för mig än på länge.


Varför tiger bokbranschen?

110118 |

1

debatt: Varför är det inte lika självklart för förläggare inom Bonnier-koncernen att ställa upp för sina författare som det är för chefredaktörer i Bonnierägda dagstidningar att ställa upp för sina medarbetare? Varför är det inte lika självklart för författare att ställa upp för varandra som det är för kulturchefer? Det undrar Karl Beijbom i detta inlägg.


Styrbjörn Gustafsson: Öppna dörren!

100922 |

debatt: Internationalisering, globalisering, turism, EU med gränser som öppnas för varor, kapital och arbetskraft, våra invandrare – allt detta gränsöverskridande och vårt lands omtalade internationella beroende till trots, så är inom litteraturen den motsatta tendensen tydlig: dörrarna mot omvärlden stängs.


Stefan Ljungqvist: Det kom ett svar!

100921 |

3

debatt: I augusti sa Sveriges kulturminster i en intervju med Svensk Bokhandel att det inte behövs en bokhandel på varje ort. Något som väckte starka känslor i branschen, och som fick Stefan Ljungqvist och Diana Lavesson att mana till uppror bland landets bokhandlare.
Nu har de fått svar från kulturministern.


Reinhold Hedenblad: Försvara marginalen!

100910 | Sandra Grossman

3

debatt: Efter att ha suttit i BFI, grundat Ugglan och startat tre boklådor vet jag att bokhandlare är överlevnadskonstnärer.


Diana Lavesson & Stefan Ljungqvist: Bokhandlare förenen eder

100826 |

3

debatt: Detta borde få varje sann litteraturvän att reagera, och för oss som bokhandlare på en mindre ort är detta ett häpnadsväckande uttalande från landets kulturminister.


Ur nya numret av tidningen Dramatisk förändring under Lars Idermark

debatt: Under sommaren har Akademibokhandelns årsredovisning för 2009 inkommit till Bolagsverket.


Ur nya numret av tidningen Fasta bokpriser en möjlig framtid!

100825 |

debatt: Susanne Hamilton för fram många bra tankar om bokens framtid i artikeln »Noff vill debattera fasta bokpriser« (svb.se 7 juli).Men hon hävdar att prispressen på böcker ligger hos återförsäljarna som grupp, vilket är fel. Det är många olika aktörer som är inblandade i försäljning direkt till konsument.


Var är e-böckerna?

100621 |

1

debatt: Jag var nyligen på ett seminarium anordnat av Noff. Elib och Publit skulle prata om e-böcker och print on demand för inbjudna förlag. Som bokhandlare som säljer både läsplattor och e-böcker var jag naturligtvis väldigt nyfiken och blev väldigt glad över att även jag fick komma dit.



Debatt: Göte Johansson Förslag till en framtida branschmall

100603 |

debatt: Den pris- och rabattstruktur som råder på bokmarknaden kan bli ödesdiger för många förlag, bokklubbar och bokhandlare. Den snabba utvecklingen av nya distributionskanaler, internetbokhandeln och dagligvaruhandeln, har lett till en myriad av olika rabatter och att stora aktörer utnyttjar sin styrka i förhandlingar.


Karl Beijbom Kanske ska man satsa på Frankrike?

100520 |

debatt: När jag var 15 år gammal sommarjobbade jag på Albert Bonniers förlags fastighets­avdelning. En dag skulle jag byta glödlampa på den store förläggaren Gerhard Bonniers rum.


Leif Olsson Behövs bokhandeln?

debatt: Som framgår av bokhandelns senaste bokslut som publicerats i SvB nr 9 befinner sig den traditionella bokhandeln i en mycket allvarlig kris.


Reinhold Hedenblad: Vi måste värna Bokhandlareföreningen

100414 |

debatt: I 117 år har vår bokhandlareförening funnits, och jag tycker att den ska fortsätta att finnas kvar. Dess vara eller inte vara diskuteras i en mindre krets av mest herrar utifrån olika intressen.


Hans Carlsson: Kommer bokhandeln att behövas i framtiden?

100414 |

debatt: Under mina 50 år som bokhandlare har jag aldrig tidigare upplevt att bokens och bokhandelns ställning varit så hotad som i dag. Aldrig har så många böcker pressats ut i så många kanaler till så låga priser.


Björn Eklund: Upp till bevis, Adlibris!

100305 |

1

debatt:  Allt sedan jag startade Karneval förlag för fyra år sedan har jag haft ett mycket bra samarbete med Adlibris. Jag har inte haft något att klaga på, tvärtom!


Dorotea Bromberg: Boksäljande är en konst

100304 |

2

debatt: Att tala om böcker är en konst. Och … en god affär.


Mats Ahlström: Fria bokhandlare behövs

100304 |

2

debatt: I Sverige finns 275 stycken privatägda boklådor. Vi sålde böcker för 815 miljoner kronor 2008. Därmed sålde vi böcker för mer än Akademibokhandeln och Bokia Butiks AB tillsammans. Tillsammans är vi alltså den största enskilda aktören på bokkonsumentmarknaden. Större än Adlibris räknat i försäljningskronor direkt till den bokläsande allmänheten.


Knappast upphetsande

100219 |

debatt: Med anledning av artikeln Schildts går ur Alfabeta i förra numret av SvB vill jag göra följande kommentar:


Replik till Dag Hernried

100219 | Lasse Winkler

debatt: 1. Ändrade ägarförhållanden hör hemma i ett bolags årsredovisning. Det bör stå i dess förvaltningsberättelse. Inte bara i Alfabetas moderbolag, som få läser om de är intresserade av Alfabeta förlag, utan också i Alfabeta förlags årsredovisning, eftersom det är en väsentlig händelse.


Det verkar som om förlagen glömt bokhandlarna

100204 |

11

debatt: Varför kan inte boklådor – svenska som internationella – få sälja e-böcker? undrar Magnus Norling, Billingska bokhandeln.



rhscURgXKPujhWPzqZN

That's really thiknnig out of the box. Thanks!

kwjuAJTiM | 11-10-24 | Anmäl kommentar

LtbpGiUj

I don't know who you wrote this for but you hpeeld a brother out.

wfrrQayUKlMdm | 11-10-22 | Anmäl kommentar

Det handlar om olika saker

Jag håller helt med. Bok och text är inte samma sak. Jag läser massor på nätet och andra texter på datorn, framförallt studierelaterat. Men en bok är en annan sak. Den kan man bläddra i fram och tillbaka, just bläddrandet, känslan av pappret mot fingrarna tycker jag är viktig och avkopplande. En bok kan man ta med sig överallt, det kan man inte med datorn (nu har jag visserligen inte provat läsplatta, men jag har en känsla av att det inte är samma sak, blir det till exempel inte blänk i rutan om man försöker läsa på stranden?). En bok är mer estetiskt tilltalande än en datorskärm. Och att läsa en bok på bussen är ju också att signalera en bit av sin identitet till sina medmänniskor, att visa omslaget och säga Det här läser jag. En e-bok är ju så anonym. Jag hoppas att boken inte kommer att försvinna, och även om jag är lite orolig så tror jag att den åtminstone har många år kvar att leva.

Anna | 10-07-21 | Anmäl kommentar

kommentarer
För tillfället kan du inte skriva någon ny kommentar eftersom att vi flyttar vår databas till en ny server. Arbetet sker under helgen och kommer att vara klart på måndag morgon. Välkommen att skriva din kommentar då!
Datum: 2011-10-24 | Tid: 04:02
rhscURgXKPujhWPzqZN
That's really thiknnig out of the box. Thanks!
kwjuAJTiM
Datum: 2011-10-22 | Tid: 12:42
LtbpGiUj
I don't know who you wrote this for but you hpeeld a brother out.
wfrrQayUKlMdm
Datum: 2010-07-21 | Tid: 15:44
Det handlar om olika saker
Jag håller helt med. Bok och text är inte samma sak. Jag läser massor på nätet och andra texter på datorn, framförallt studierelaterat. Men en bok är en annan sak. Den kan man bläddra i fram och tillbaka, just bläddrandet, känslan av pappret mot fingrarna tycker jag är viktig och avkopplande. En bok kan man ta med sig överallt, det kan man inte med datorn (nu har jag visserligen inte provat läsplatta, men jag har en känsla av att det inte är samma sak, blir det till exempel inte blänk i rutan om man försöker läsa på stranden?). En bok är mer estetiskt tilltalande än en datorskärm. Och att läsa en bok på bussen är ju också att signalera en bit av sin identitet till sina medmänniskor, att visa omslaget och säga Det här läser jag. En e-bok är ju så anonym. Jag hoppas att boken inte kommer att försvinna, och även om jag är lite orolig så tror jag att den åtminstone har många år kvar att leva.
Anna
Rubrik:

Din kommentar:

Namn:

E-post (visas inte):

REGLER

PÅ NYTT JOBB

  • Åsa Bernlo anställdes den 14 mars på Bok & Bibliotek som projektansvarig för de nya Mediedagarna i Göteborg. Åsa kommer från Göteborg International Film Festival, där hon har arbetat i sjutton år, de senaste sex åren som vd.

  • Ulla Sandén är marknadschef på Norstedts Förlagsgrupp sedan hösten 2010. Hon har många års erfarenhet av marknadsföring och kommunikation, både som reklamköpare, konsult och forskare.

  • Agneta Edwards är sedan 1 mars anställd som förläggare och redaktör på Hegas förlag, som är specialiserade på lättläst barn- och ungdomslitteratur. Hon har de senaste åren arbetat som frilansande litteraturpedagog, föreläsare och skribent. På förlaget kommer hon bl a vara delaktig i utgivningen och redigering.

  • Nina Västerbro tillträdde vid årsskiftet en ny tjänst som redaktionschef på Gothia Förlag. Hon arbetade tidigare som förläggare på Gothia Förlag.

  • Rikke Lyhne Lauridsen är sedan oktober 2010 anställd på Stevali Production som projektledare för den danska utgivningen. Hon arbetar med textredigering och översättning och är även involverad i sälj- och PR-aktiviteter på den danska marknaden. Rikke har en kandidatexamen i Nordiska språk och litteratur från Århus Universitet.  

  • Emelie Åberg har anställts som PR-konsult på Stevali Public Relations från och med den 1 mars. Emelie är expert på sociala medier och gjorde sin praktik på företaget under hösten 2010. Hon är utbildad vid Medieinstitutet i Stockholm.  

Alla recensioner

I samarbete med:Bokrondellen

    PRENUMERERA PÅ TIDNINGEN

    Svensk bokhandel

    21 nummer per år. Nyheter, analyser, reportage om den svenska bokbranschen.

    BESTÄLL KATALOGEN

    Vårens, Sommarens och Höstens Böcker - de mest kompletta katalogerna över utgivningen i Sverige.

    NYHETSBREV

    Nyhetsbrev

    Läs senaste nytt först av alla. Prenumerera på Svensk Bokhandels nyhetsbrev

    RSS-FLÖDEN

    Håll dig uppdaterad

    Håll dig uppdaterad, och få automatiskt nyheter direkt till din webbläsare.